Followers

Sabtu, 25 Oktober 2014

MASKER ORGANIK WARISAN

*** ENTRY MELEKET***
*** ENTRY BERBAYAR***
~SILA KEBAWAH UNTUK ENTRY TERBARU~~
TERIMA KASIH


MASKER ORGANIK WARISAN

**Diperbuat dari 7 bijirin terpilih
**Bahan utama adalah beras jepun yg diperap bersama pitera 
**Biasa digunakn di spa 
**Tanpa pengawet & kimia , 100% BAHAN ORGANIK sahaja. 
**Melembutkan, melicinkn, menghaluskan kulit.. 
**Memudarkan parut jerawat & penggunaan berterusan kulit menjadi mulus & gebu 
**Mengelakkan jeragat dari membiak. 
**Memudarkan parut jeragat

SELAMAT DIGUNAKAN OLEH IBU MENGANDUNG, SEMUA LAPISAN UMUR & JENIS KULIT.

TIDAK PERLU MENANGGUNG DERITA AKIBAT PENGELUPASAN & RASA PEDIH RUAM2 MERAH..

HARGA 
RM29.90 Semenanjung

RM35.90 Sabah/Sarawak

Tak termasuk pengeposan 
+ RM7 SM / RM10 SS


Keluaran Bumiputera

Ini bukan main-main, saya sendiri pengguna MASKER ORGANIK WARISAN.. Sangat-sangat bagus..!! Yang paling penting, 100% ORGANIK!!!

Ulang suara, 100% ORGANIK..!!!!!

Hubungi RURA di +6010-978 2387 (WHATSAPP/LINE)












Selasa, 30 September 2014

Bunga Kantan VS Asam Pedas

Dah lama sangat saya teringin nak makan asam pedas. Rase dari sebelum bulan puasa tu lagi agaknye kot.. saya suke masak asam pedas letak bunga kantan. tapi kat sini bunga kantan tersangat la mahal.. sejak teringin nak makan asam pedas pergi pasaraya mesti akan tgk bunga kantan.. 2 kuntum tu je harga dalam RM6 - RM9.. huuuu jeling2 je la tengok nye..

Bak kata en. centa hati.. nak beli bunga kantan baik beli asam pedas dah siap kat kedai.. sebungkus plastik tu siap ikan baru rm5.. saya pun "heeemmm.. yelaa.." 

tapi tak tahu la.. saya kalau beli kat kedai mcm tak kene dengan citarasa.. sedap memang sedap.. tapi tak kene dengan tekak saya. kalau kat kedai rase mcm manis.. mungkin letak gula kot.. tak tahu la.. sebab saya masak memang tak pernah letak gula.. walau masak sambal pun saya tak pernah letak gula..  agaknye dah terbiasa dengan air tangan mak yg masak lauk memang tak letak gula.. macam tu juga dengan bahan perasa.. mmg tak pernah ade stok dekat umah saya melainkan garam.. huuuuuu... 

ok berbalik pada asam pedas dan bunga kantan. semalam saya pergi NSK beli bahan basah dah kehabisan stok kat umah.. sekali tengok bunga kantan.. saya memang apa2 tak lupa nak tuju ke bunga kantan nak tengok harga. hahahha..


Bunga kantan 2 kuntum harganya rm2.99... terus panggil en. centa hati bagi tau bunga kantan murah lah hari ni.. boleh tak nak beli?? hahaha.. tengok isteri solehah.. nak beli bunga kantan pun minta izin tau.. hahahha...

en. centa hati tengok la harga bunga kantan tu terus dia jawab "eh.. murah murah.. haaa beli2 cepat.. nanti boleh masak asam pedas"..

hahaha.. en. centa hati pun dah tau.. semenjak harga asam pedas melambung tinggi tu dia dah 3 kali tapau asam pedas kat 3 kedai berlainan.. kikikiki...

saya pun terus tengok daun kesum..


RM1 je satu rumpun ni.. hahaha... lepas tu dok fikir2 nak masak ngan ikan apa pulak.. saya pilih ikan cencaru je.. 

sampai je umah terus bersih2 kan semua bahan basah.. terus masak.. tak sabar ni nak makan asam pedas air tangan sendiri..  yg penting ikut citarasa sendiri.. kikiki.. 


fuh.. menambah2 makan nya.. en. centa hati pun mencurah2 kuah dalam pinggan dia.. sangat puas hati.. dah mkn tghari pukul 2.. pukul 6 cedok lagi nasi makan.. dah tu pukul 9 malam.. dengar en. centa hati bukak periuk nasik lagi.. hahha.. saya malam tak makan dah.. opsss... ye la tu... lepas dah dia makan tgk dlm periuk ade sikit lagi kuah dan ikan.. cepat2 masuk dlm petiais.. esok boleh makan lagi.. hahaha..

meh nak share resepi gaya saya.. ngeeeee.. takde sukatan yg tepat ye.. tang cili kalau nak pedas leh letak banyak.. tak nak pedas boleh letak sikit.. macam tu juga dengan bahan2 yg lain.. ikut banyak mana nak masak.

RESEPI : ASAM PEDAS IKAN

Bahan:
Ikan
cili kering - dikisar
bawang merah - dikisar
bawang putih - dikisar
halia - dikisar
lada hitam - dikisar
serai
halba
biji sawi
bawang merah -dihiris
daun kari
air asam jawa secukupnya
daun kesum
bunga kantan
garam

cara2nya;
1. tumiskan bawang merah hiris, halba, biji sawi, serai, daun kari hingga naik bau wangi.
2. masukan bahan kisar dan masak hingga garing.
3. masukan air asam jawa hingga mendidih.
4. masukan ikan, daun kesum dan bunga kantan.
5. masak hingga ikan masak.

*boleh nak tambah bendi ke tomato ke dan apa2 aje.. saya tak letak sebab takde stok dirumah.. 

ok.. itu je... hehhehe...

Isnin, 29 September 2014

Potato Fritters Punya Cerita

Tengah syok2 tengok tv tiba2 en. centa hati bersuara..

en. centa hati : sekarang musim orang buat cucur kentang ke?

saya : aah.. nape?

en. centa hati : tengok kat fesbuk ramai orang post gambar cucur kentang. kita tak de makan pun.

saya : eh.. minggu lepas kan dah buat.

en. centa hati : eh. yeke.. tapi tak sama pun macam dalam gambar diorang tu.

heemmm... ok.. saya pun terus amek kentang dan kupas.. terus buat.. hahaha..haaa tengok.. sama tak?? sama tak??


alkisahnya yang minggu lepas tu saya sagat kentang nya. sebab tengok resepi disuruh sagat. bila dah sagat ia jadi mcm hancur pulak.. tu yang kejadiannya nampak mcm cucur biasa je..

hari ni saya buat saya hiris panjang2 mcm kentang goreng tapi nipis2.. haa baru la jadi kejadiannye sebenarnya.. 

bila en. centa hati tengok dia buat kata.. "haaa ni baru sama".. ishhh sabo je laa.. hehehe..

ramai ke dah buat patato fritters ni.. sedap kan.. kebetulan lepas saya buat ni.. hujan turun dengan lebatnya.. fuhh.. sangat la nyaman bila sejuk2 tu mkn patato fritters ni bersama sos cili dan mayonis dikenakan lagi dengan neskefe panas.. fuuuuhhhh.... 

cik buah centa pun makan tak berhenti.. "emmm sedapppp nyeehhh" dia cakap.. hehehe..

siapa yang tak buat lagi tu nak resepi ke? nak ke? nak ke? kalau nak tepuk tangan dulu.. hehehe..

ok saya paste ngan kat sini resepi nye.. credit kepada tuan empunya resepi.. tapi maaflah saya tak tahu siapa sebenarnye punye resepi.. amek resepi pun tanya2 kawan2 yang dah buat.. terima kasih ye kepada tuan empunya resepi yg sangat sedap ni.. minta halal ye.. saya nak share juga kepada kawan2 yang lain..

RESEPI : PATATO FRITTERS
Bahan:
3 biji kentang
4 sudu besar tepung jagung
3 sudu besar tepung gandum
1 biji telur
sedikit daun bawang dan daun sup
sedikit lada sulah
garam secukup rasa

caranya;
Gaul kesemua bahan sehingga sebati.
Panaskan minyak.
Bila minyak dah panas.. sudukan bancuhan kentang.. dah masukan kedalam minyak dan leperkan dengan sudu tadi.. 
Goreng sehingga kekuningan.
buat sampai abes..
siap..
boleh makan.. cicah ngan sos cili dan mayonis.. nyum nyum nyum..

simple sangat kan.. yg penting sedap.. ape lagi kawan2 yg belum mencuba.. sila la cube.. hehhee..


Ahad, 28 September 2014

Kain Perca Perci

Semalam en. centa hati balik dari umah mil tetibe hulur 1 bungkusan plastik.. cepat aje tangan ni mencapai dan tengok... wow.. kain perca. sangat teruja ok. macam dapat adiah rantai emas.. hahaha.. saya sangat seronok betul kalau dapat kain perca ni.. en. centa hati kate maktam yang bagi. kain pun byk yg cantik2.. macam sayang je nak guna.. hehehe.. 

ade sesape nak bagi hadiah kat saya kain perca tak??? sangat2 dialu2kan.. sangat la suka dan bebesar hati.. hehehhe....

terus je saya start enjin.. godek2 tengok kain.. sambil fikir2 nak buat apa.. fuhhh.. terasa macam beli kain baru je perasaannye tu.. kikiki..  

amek 1 kain terus buat skirt labuh cik buah centa.. bukan main suka dia sampai tak nak bukak dah bila suruh cuba.. 1 lagi buat baju kelawar untuk cik buah centa jugak.. gambar skirt dan baju kelawar tunggu di entry akan akan akan datang.. In Shaa Allah..

Dan selepas tu saya menjahiiittttt ni diaaa..

tote bag ke?? tak tahu la apa namanye.. hehe.. tak la cantik mane pun.. tapi sangat puas hati bila sendiri buat.. kikiki.. gigih buat tulisan tu.. NEXTBIZ ENTERPRISE nama company.. suruh en. centa hati bawak kalau ade nak delivery. pastu dia cakap.. kene la dia jalan sopan santun.. baru la saya perasan kain tu warna pink.. hahahha.. sabar je laa.. 

saiz besar saya buat ni.. senang leh letak macam2.. siap lining sekali saya buat nak bagi kukuh dan nampak kemas dalam tu..

Next projek dalam plan nak buat boxy bag.. tapi tak tahu la jadi ke tak nanti.. cik buah centa pun kalau nampak saya lama2 melekat kat mesin jahit mula la dia buat perangai nakkan perhatian. huhuhu...


Bila dah gunting2 mcm2 kain tu.. terfikir pula nak buat bantal2 kecik ni.. letak kain serpihan2 gunting2 mcm2 tu.. best juga buat peluk2.. nak2 waktu ujan2.. memang sejuk je rasenye.. best best best..


haaa kain perca pun boleh buat pengikat rambut / hair scrunchies ni.. best pulak buatnya.. hehehe...

ok.. itu je cerita tentang kain perca. macam2 boleh buat dengan kain perca ni kan.. sebab tu saya sangat seronok bila dapat kain perca.. diulangi.. ada sesiapa nak bagi saya kain perca takk?? hehehhee...

Sabtu, 27 September 2014

Chicken Chop Paling Simple

Tengahari dok keje buka peti ais.. tutup.. buka balik.. tutup... buka kabinet.. tutup.. pergi ruang tamu tengok tv.. pergi dapur buka peti ais.. tutup.. buka kabinet.. tutup.. pergi ruang tamu baring2 godek2 henpon tengok gugel image search gambar makanan.. hahahha.. rumusannya... kebuntuan idea tak tahu nak masak apa...

Last2.. terus terpikir.. heemmm buat ciken cop je la.. seperti biasa guna bahan apa ade saje.. ahaha.. itu la saye.. tak gune nak mencari resepi bagai.. sebab takkan sempurna saya buat macam dalam resepi tu.. janji kene dengan tekak dan kenyang.. ok la kan.. kikikiki..



ahahaha.. ini aje ade.. ayam.. sos lada hitam.. ngan kentang goreng.. lepas tu saya masak nasi.. boleh makan dengan nasi. tekak melayu sangat... en. centa hati la yg suka makan ngan nasi ayam2 ni.. dia susah sikit nak ratah gitu je ayam.. macam ayam kfc ke kan.. kalau mkn kat kedai tu memang dia tak makan.. kalau kat umah baru makan ngan nasi.. 

meh saya nak kongsi kan resepi chicken chop saya yang paling paling paling paling simpleeeeee sekali.. hehehe..

RESEPI : CHICKEN CHOP



AYAM
Bahan :
Ayam
Telur
Sos tiram
Tepung goreng serbaguna Adabi

Cara:
ayam diperap bersama telur dan sos tiram sebentar.. 
Salut dengan tepung dan digoreng hingga masak.



SOS LADA HITAM
Bahan :
Lada hitam ditumbuk kasar
Halia dicincang
Bawang putih dicincang
Bawang merah dicincang
1 paket krim cendawan campbells dibancuh dengan air panas
1 sb tepung jagung untuk pekatkan kuah
kicap

Caranya :
tumis  bawang putih, bawang merah dan halia hingga naik bau wangi.
masukan sup krim cendawan yg telah dibancuh.
masukan lada hitam.
masak sehingga kuah mendidih. 
letak kicap ikut kesukaan warna kuah. rase kuah jika kurang masin boleh tambah garam.
letak tepung jagung yg dibancuh dgn sedikit air.. untuk pekat kan kuah.
siap.



KENTANG GORENG
Bahan:
kentang
tepung gandum
garam
serbuk penaik
soda bikarbonat

Caranya:
gaulkan semua bahan. perap sebentar.
dan goreng secara terendam hingga keemasan.
(saya punya dah terlebih masak sebab tang tu la ade org call.. kikiki)



ok.. itu saje bahan2nya... simple kan.. hahaha.. sebab selalunya kat umah ni mmg ade barang2 asas je.. yg lain2 tu jarang sgt ada..