Followers

Selasa, 30 September 2014

Bunga Kantan VS Asam Pedas

Dah lama sangat saya teringin nak makan asam pedas. Rase dari sebelum bulan puasa tu lagi agaknye kot.. saya suke masak asam pedas letak bunga kantan. tapi kat sini bunga kantan tersangat la mahal.. sejak teringin nak makan asam pedas pergi pasaraya mesti akan tgk bunga kantan.. 2 kuntum tu je harga dalam RM6 - RM9.. huuuu jeling2 je la tengok nye..

Bak kata en. centa hati.. nak beli bunga kantan baik beli asam pedas dah siap kat kedai.. sebungkus plastik tu siap ikan baru rm5.. saya pun "heeemmm.. yelaa.." 

tapi tak tahu la.. saya kalau beli kat kedai mcm tak kene dengan citarasa.. sedap memang sedap.. tapi tak kene dengan tekak saya. kalau kat kedai rase mcm manis.. mungkin letak gula kot.. tak tahu la.. sebab saya masak memang tak pernah letak gula.. walau masak sambal pun saya tak pernah letak gula..  agaknye dah terbiasa dengan air tangan mak yg masak lauk memang tak letak gula.. macam tu juga dengan bahan perasa.. mmg tak pernah ade stok dekat umah saya melainkan garam.. huuuuuu... 

ok berbalik pada asam pedas dan bunga kantan. semalam saya pergi NSK beli bahan basah dah kehabisan stok kat umah.. sekali tengok bunga kantan.. saya memang apa2 tak lupa nak tuju ke bunga kantan nak tengok harga. hahahha..


Bunga kantan 2 kuntum harganya rm2.99... terus panggil en. centa hati bagi tau bunga kantan murah lah hari ni.. boleh tak nak beli?? hahaha.. tengok isteri solehah.. nak beli bunga kantan pun minta izin tau.. hahahha...

en. centa hati tengok la harga bunga kantan tu terus dia jawab "eh.. murah murah.. haaa beli2 cepat.. nanti boleh masak asam pedas"..

hahaha.. en. centa hati pun dah tau.. semenjak harga asam pedas melambung tinggi tu dia dah 3 kali tapau asam pedas kat 3 kedai berlainan.. kikikiki...

saya pun terus tengok daun kesum..


RM1 je satu rumpun ni.. hahaha... lepas tu dok fikir2 nak masak ngan ikan apa pulak.. saya pilih ikan cencaru je.. 

sampai je umah terus bersih2 kan semua bahan basah.. terus masak.. tak sabar ni nak makan asam pedas air tangan sendiri..  yg penting ikut citarasa sendiri.. kikiki.. 


fuh.. menambah2 makan nya.. en. centa hati pun mencurah2 kuah dalam pinggan dia.. sangat puas hati.. dah mkn tghari pukul 2.. pukul 6 cedok lagi nasi makan.. dah tu pukul 9 malam.. dengar en. centa hati bukak periuk nasik lagi.. hahha.. saya malam tak makan dah.. opsss... ye la tu... lepas dah dia makan tgk dlm periuk ade sikit lagi kuah dan ikan.. cepat2 masuk dlm petiais.. esok boleh makan lagi.. hahaha..

meh nak share resepi gaya saya.. ngeeeee.. takde sukatan yg tepat ye.. tang cili kalau nak pedas leh letak banyak.. tak nak pedas boleh letak sikit.. macam tu juga dengan bahan2 yg lain.. ikut banyak mana nak masak.

RESEPI : ASAM PEDAS IKAN

Bahan:
Ikan
cili kering - dikisar
bawang merah - dikisar
bawang putih - dikisar
halia - dikisar
lada hitam - dikisar
serai
halba
biji sawi
bawang merah -dihiris
daun kari
air asam jawa secukupnya
daun kesum
bunga kantan
garam

cara2nya;
1. tumiskan bawang merah hiris, halba, biji sawi, serai, daun kari hingga naik bau wangi.
2. masukan bahan kisar dan masak hingga garing.
3. masukan air asam jawa hingga mendidih.
4. masukan ikan, daun kesum dan bunga kantan.
5. masak hingga ikan masak.

*boleh nak tambah bendi ke tomato ke dan apa2 aje.. saya tak letak sebab takde stok dirumah.. 

ok.. itu je... hehhehe...

Isnin, 29 September 2014

Potato Fritters Punya Cerita

Tengah syok2 tengok tv tiba2 en. centa hati bersuara..

en. centa hati : sekarang musim orang buat cucur kentang ke?

saya : aah.. nape?

en. centa hati : tengok kat fesbuk ramai orang post gambar cucur kentang. kita tak de makan pun.

saya : eh.. minggu lepas kan dah buat.

en. centa hati : eh. yeke.. tapi tak sama pun macam dalam gambar diorang tu.

heemmm... ok.. saya pun terus amek kentang dan kupas.. terus buat.. hahaha..haaa tengok.. sama tak?? sama tak??


alkisahnya yang minggu lepas tu saya sagat kentang nya. sebab tengok resepi disuruh sagat. bila dah sagat ia jadi mcm hancur pulak.. tu yang kejadiannya nampak mcm cucur biasa je..

hari ni saya buat saya hiris panjang2 mcm kentang goreng tapi nipis2.. haa baru la jadi kejadiannye sebenarnya.. 

bila en. centa hati tengok dia buat kata.. "haaa ni baru sama".. ishhh sabo je laa.. hehehe..

ramai ke dah buat patato fritters ni.. sedap kan.. kebetulan lepas saya buat ni.. hujan turun dengan lebatnya.. fuhh.. sangat la nyaman bila sejuk2 tu mkn patato fritters ni bersama sos cili dan mayonis dikenakan lagi dengan neskefe panas.. fuuuuhhhh.... 

cik buah centa pun makan tak berhenti.. "emmm sedapppp nyeehhh" dia cakap.. hehehe..

siapa yang tak buat lagi tu nak resepi ke? nak ke? nak ke? kalau nak tepuk tangan dulu.. hehehe..

ok saya paste ngan kat sini resepi nye.. credit kepada tuan empunya resepi.. tapi maaflah saya tak tahu siapa sebenarnye punye resepi.. amek resepi pun tanya2 kawan2 yang dah buat.. terima kasih ye kepada tuan empunya resepi yg sangat sedap ni.. minta halal ye.. saya nak share juga kepada kawan2 yang lain..

RESEPI : PATATO FRITTERS
Bahan:
3 biji kentang
4 sudu besar tepung jagung
3 sudu besar tepung gandum
1 biji telur
sedikit daun bawang dan daun sup
sedikit lada sulah
garam secukup rasa

caranya;
Gaul kesemua bahan sehingga sebati.
Panaskan minyak.
Bila minyak dah panas.. sudukan bancuhan kentang.. dah masukan kedalam minyak dan leperkan dengan sudu tadi.. 
Goreng sehingga kekuningan.
buat sampai abes..
siap..
boleh makan.. cicah ngan sos cili dan mayonis.. nyum nyum nyum..

simple sangat kan.. yg penting sedap.. ape lagi kawan2 yg belum mencuba.. sila la cube.. hehhee..


Ahad, 28 September 2014

Kain Perca Perci

Semalam en. centa hati balik dari umah mil tetibe hulur 1 bungkusan plastik.. cepat aje tangan ni mencapai dan tengok... wow.. kain perca. sangat teruja ok. macam dapat adiah rantai emas.. hahaha.. saya sangat seronok betul kalau dapat kain perca ni.. en. centa hati kate maktam yang bagi. kain pun byk yg cantik2.. macam sayang je nak guna.. hehehe.. 

ade sesape nak bagi hadiah kat saya kain perca tak??? sangat2 dialu2kan.. sangat la suka dan bebesar hati.. hehehhe....

terus je saya start enjin.. godek2 tengok kain.. sambil fikir2 nak buat apa.. fuhhh.. terasa macam beli kain baru je perasaannye tu.. kikiki..  

amek 1 kain terus buat skirt labuh cik buah centa.. bukan main suka dia sampai tak nak bukak dah bila suruh cuba.. 1 lagi buat baju kelawar untuk cik buah centa jugak.. gambar skirt dan baju kelawar tunggu di entry akan akan akan datang.. In Shaa Allah..

Dan selepas tu saya menjahiiittttt ni diaaa..

tote bag ke?? tak tahu la apa namanye.. hehe.. tak la cantik mane pun.. tapi sangat puas hati bila sendiri buat.. kikiki.. gigih buat tulisan tu.. NEXTBIZ ENTERPRISE nama company.. suruh en. centa hati bawak kalau ade nak delivery. pastu dia cakap.. kene la dia jalan sopan santun.. baru la saya perasan kain tu warna pink.. hahahha.. sabar je laa.. 

saiz besar saya buat ni.. senang leh letak macam2.. siap lining sekali saya buat nak bagi kukuh dan nampak kemas dalam tu..

Next projek dalam plan nak buat boxy bag.. tapi tak tahu la jadi ke tak nanti.. cik buah centa pun kalau nampak saya lama2 melekat kat mesin jahit mula la dia buat perangai nakkan perhatian. huhuhu...


Bila dah gunting2 mcm2 kain tu.. terfikir pula nak buat bantal2 kecik ni.. letak kain serpihan2 gunting2 mcm2 tu.. best juga buat peluk2.. nak2 waktu ujan2.. memang sejuk je rasenye.. best best best..


haaa kain perca pun boleh buat pengikat rambut / hair scrunchies ni.. best pulak buatnya.. hehehe...

ok.. itu je cerita tentang kain perca. macam2 boleh buat dengan kain perca ni kan.. sebab tu saya sangat seronok bila dapat kain perca.. diulangi.. ada sesiapa nak bagi saya kain perca takk?? hehehhee...

Sabtu, 27 September 2014

Chicken Chop Paling Simple

Tengahari dok keje buka peti ais.. tutup.. buka balik.. tutup... buka kabinet.. tutup.. pergi ruang tamu tengok tv.. pergi dapur buka peti ais.. tutup.. buka kabinet.. tutup.. pergi ruang tamu baring2 godek2 henpon tengok gugel image search gambar makanan.. hahahha.. rumusannya... kebuntuan idea tak tahu nak masak apa...

Last2.. terus terpikir.. heemmm buat ciken cop je la.. seperti biasa guna bahan apa ade saje.. ahaha.. itu la saye.. tak gune nak mencari resepi bagai.. sebab takkan sempurna saya buat macam dalam resepi tu.. janji kene dengan tekak dan kenyang.. ok la kan.. kikikiki..



ahahaha.. ini aje ade.. ayam.. sos lada hitam.. ngan kentang goreng.. lepas tu saya masak nasi.. boleh makan dengan nasi. tekak melayu sangat... en. centa hati la yg suka makan ngan nasi ayam2 ni.. dia susah sikit nak ratah gitu je ayam.. macam ayam kfc ke kan.. kalau mkn kat kedai tu memang dia tak makan.. kalau kat umah baru makan ngan nasi.. 

meh saya nak kongsi kan resepi chicken chop saya yang paling paling paling paling simpleeeeee sekali.. hehehe..

RESEPI : CHICKEN CHOP



AYAM
Bahan :
Ayam
Telur
Sos tiram
Tepung goreng serbaguna Adabi

Cara:
ayam diperap bersama telur dan sos tiram sebentar.. 
Salut dengan tepung dan digoreng hingga masak.



SOS LADA HITAM
Bahan :
Lada hitam ditumbuk kasar
Halia dicincang
Bawang putih dicincang
Bawang merah dicincang
1 paket krim cendawan campbells dibancuh dengan air panas
1 sb tepung jagung untuk pekatkan kuah
kicap

Caranya :
tumis  bawang putih, bawang merah dan halia hingga naik bau wangi.
masukan sup krim cendawan yg telah dibancuh.
masukan lada hitam.
masak sehingga kuah mendidih. 
letak kicap ikut kesukaan warna kuah. rase kuah jika kurang masin boleh tambah garam.
letak tepung jagung yg dibancuh dgn sedikit air.. untuk pekat kan kuah.
siap.



KENTANG GORENG
Bahan:
kentang
tepung gandum
garam
serbuk penaik
soda bikarbonat

Caranya:
gaulkan semua bahan. perap sebentar.
dan goreng secara terendam hingga keemasan.
(saya punya dah terlebih masak sebab tang tu la ade org call.. kikiki)



ok.. itu saje bahan2nya... simple kan.. hahaha.. sebab selalunya kat umah ni mmg ade barang2 asas je.. yg lain2 tu jarang sgt ada..

Rabu, 24 September 2014

Tempahan Baju Kurung Kanak-Kanak

Assalamualaikum..

hehehe.. gelak dulu..
dah berkali2 taip.. berkali2 backspace.. hahhaa.. susahnya nak buat karangan pendahuluan.. 

saya sekarang ni sangat la sibuk.. tapi tak tahu la apa yang sibuk sangat.. tadi dok baring2 sambil nak tidokan cik buah centa sambil menyembang kat grup wasap.. tetiba ada sorang cakap eh.. ahad depan dah raya. saya macam haaaa?? raya.. bukan 3 minggu lagi ke??? hahahhaa.. punya la ketinggalan.. aduhai...

raya2 ni ramai la yg bertanya saya amek tempahan ke baju kurung.. jawapannya.. iaaa.. saya amek.. itu la duit soping saya..hehehe... yelakan.. dah tak keje ni.. sob sob sob..

tapi dalam banyak2 ramai yang minta saya jahitkan baju kurung baby. saya ok je.. rezeki kan takkan nak tolak.. musuh jangan dicari. In Shaa Allah saya boleh buatkan.. dan kawan2 yang jauh pun macam sedih2 jauhkan.. macam mane nak tempah.. aduhai kawan.. zaman nak canggeh.. zaman IT kan.. semua boleh online.. pos kan aje.. mesti sampai.. bank in online pun banyak.. ngeeee.. sila2 sesape nak tempah baju baby.. setakat ni paling kecik baby saya buat baby 3kg baby pramatang 5 bulan.. baby fullterm paling kecik 3 bulan.. wah gitu.. 

sape2 nak tempah baju.. nak tanya ke ape ke.. boleh la wasap saya ye.. 
014-7137311... contoh2 baju tengok kat SINI... hehehe...

sekarang ni saya ada projek baru.. ahakss.. projek la sangat.. nanti kalau dah jadi saya bagi tau.. tungguuuuuuuu....

Ahad, 14 September 2014

Cubaan Meroti





Gambar dulu.. hehehe..

Hari ni dari pagi ujan je.. memang syok le bergulung dalam selimut sejuk2 ni.. en. centa hati pas subuh dia sambung tido kat sofa ruang tamu. konon tak nak tdo. saya dok sambung tido dlm bilik ngan adik.. ffuuuu nyaman sungguh tdo dengan ujan lebat tu..

Saya sedar lepas adik kejut2 kan nak susu.. "buuu up up up.. nak tutu (susu)".. saya meraba2 mencari henpon tengok dah pukul 9.30 pagi.. hahahha.. itu pun ade rase nak sambung balik tu.. tapi adik dah dok up up up.. kene la bangun.. hahaha... tgk centa hati syok tdo. adik terus pergi kat ayah dia.. "ayah.. up up up".. abes semua org dia suruh bangun.

dah bangun masing2 dok termenung depan tb. centa hati kate. "ujan2 ni syok betul dapat makan nasi lemak buatan sendiri".. heemmm... saya pun mula kedapo tang tung tang tung bernasi lemak.. aleh2 pukul 11 lebih baru siap.. kira makan untuk sarapan + tengahari sekali la tu.. hehehe..

Dalam pukul 3 gitu.. teringin pulak nak buat roti.. resepi lama dah simpan dalam henpon. tgk bahan2 semua ada.. saya pun mula nak meroti.. jarang2 sgt buat roti ni.. dulu pernah sekali buat 2 ke 3 tahun lepas ntah sekali.. hahaha...

ok.. jom layan resepi roti ni.. best jugak.. saya lupa la siapa punya resepi. sebab main save je dalam henpon.. minta halal ye tuan empunya resepi.


Roti Manis

Bahan2
1 cawan air suam
1 paket yis
4 sudu gula
2 sudu susu pekat
2 sudu majerin

Campurkan semua. Biarkan selama 10 minit atau sehingga berbuih.


1 biji telur

dipukul dan dimasukan kedalam campuran yg telah berbuih tadi.

4 cawan tepung.

masukan bancuhan yis perlahan2 dan sedikit demi sedikit kedalam tepung. Uli sehingga tepung tidak melekat di tangan.


rehatkan doh sehingga membesar 2 kali ganda.


Tumbuk2 doh dan uli sebentar untuk mengeluarkan angin. dan kemudian boleh lah dibentuk mengikut citarasa masing2.. 

boleh buat bulat2 masuk dalam loyang.. tabur bijan ke.. letak cheese ke.. 
kemudian dibakar dengan suhu 180c dalam 30-40 minit mengikut tahap oven masing2. bila dah masak sapu mentega masa panas2 tu.

itu resepinye..

tapi saya buat lain la pulak.. kikiki.. tau je la.. saya kan memang suka menderhaka resepi.. ya ampunnn....

saya buat ada mcm2 bentuk.. untuk adik buah cinta kami tu.. saya bulat2 kan letak slice cheese dalam dia.. masak dalam pemanggang ajaib..


untuk kami berdua.. saya letak sosej.. buat bersama dengan centa hati.. haha.. bergotong royong meroti kami petang tadi.. kikikiki...


centa hati tengah mencoba memasak roti.. kikiki.. seperti biasa.. buah centa ni memang jadi penghuru hara.. haha.. 


Masak dalam pemanggang ni lagi senang.. memang ajaib sungguh lah.. hehhe.. oven saya tu kecik je.. boleh buat 1 je piza tu.. jadi nak cepat.. pakai oven.. pakai juga pemanggang ajaib ni.. senang.. hasilnye sama je.. cume kalau pakai pemanggang ni kene selalu jaga api.. jangan  dok leka buat keje lain.. hangus nanti.. heheh..


dah siap.. makan dengan air teh 0... fuhh.... hahah...

ok.. daaaa... 

Soy Al-Khishbun Plus

RESEPI RAHSIA KEMANTAPAN WANITA
FORMULA LENGKAP UNTUK KESIHATAN DALAMAN WANITA


Soy Al-Khishbun Plus merupakan formula gabungan herba Arab yang pertama di Malaysia yang dibuat khusus untuk wanita. Soy Al-Khishbun Plus merupakan gabungan istimewa tepung kacang soya yang berkualiti tanpa kulit yang cukup terkenal dengan manfaat dan nutrisinya.

Diperkaya dengan Bee Pollen Al-Dahabiyah yang merupakan serbuk sari bunga jantan yang  mengandungi supplemen yang paling lengkap berbanding hasilan lebah yang lain dan berkhasiat dalam meningkatkan sistem kekebalan badan terhadap penyakit

Bapa Ilmu kedoktoran Hippocrates dahulu telah mengunakan bee pollen sebagai ubat untuk memerangi pelbagai penyakit. Bee Pollen telah menjadi penawar kepada 500 jenis penyakit sejak dari pemerintahan Egyptian, Roman dan Greek lagi. Dahulu ianya dikenali sebagai gelaran “Food of the Gods” kerana kehebatannya.

Resepi Rahsia Soy Al-Khishbun Plus yang mengandungi sumber kolagen paling lengkap bagi memperkuat dan meremajakan sel-sel tubuh dan awet mudaDiperkaya dengan serbuk Delima Taif yang mengandungi kandungan flavanoid dan kadar antioksida yang tinggi yang setara denga teh hijau dan menjadi simbol kecantikan dan kesuburan. 

Ratu Cleopatra dan Ratu Nefertiti (Ratu pada zaman purba) yang terkenal dengan kejelitaannya telah menggunakan Habbatus Sauda dan ramuan rahsia dari campuran herba timur tengah untuk menjaga, merawat dan mengekalkan kecantikan mereka.
  
Menjaga kelembapan dan meningkatkan metabolisma kulit dan mencegah kerosakan kulit akibat dari sinar UV serta menjaga keseimbangan dan normal tubuh serta melambatkan proses penuaan.

Bagi ibu yang baru melahirkan anak, Soy Al-Khishbun Plus terbukti dapat memperbanyakkan air susu badan sekaligus mengemaskan rahim dan organ dalaman wanita untuk kembali kepada kondisi asal.  


 Di antara khasiat Soy Al-Khishbun Plus adalah:-
1.Memperkemaskan dan mengecutkan rahim
2.Membina dan membersihkan rahim (selepas bersalin  haid)
3.Mengecut dan menyempitkan otot faraj
4.Menguatkan otot faraj dan sistem kemutan
5.Membantu mengatasi masalah senggugut dan rengat
6.Memperbetulkan perjalanan haid
7.Menghapuskan keputihan, gatal-gatal dan bau faraj
8.Memperkemaskan otot perut dan payudara
9.Membantu merawat luka bersalin dan pembedahan
10. Membuang angin dalam badan serta menghilangkan sebu perut
11. Menghilangkan sakit-sakit badan dan sendi
12.Menjadikan badan kembali langsing
13.Menambah kolagen dalam badan dan awet muda
14.Mencantikkan kulit dan menaikkan seri wajah
15.Memulihara badan agar sihat, segar dan bertenaga


FAKTA KANDUNGAN HERBA
SERBUK DELIMA TAIF
Buah delima mengandungi kandungan flavanoid dan kadar antioksida yang tinggi yang setara denga teh hijau. Menjadi simbol kecantikan dan kesuburan bagi pengamal perubatan herba sejak beratus tahun dahulu lagi. Kandungan tannin yang tinggi pada delima ini tidak hanya aktif sebagai aktibakteria tetapi juga digunakan sebagai menangkal gangguan menopause. Delima mengandungi fitosterol yang mampu menjaga kelembapan dan meningkatkan metabolisma kulit. Ianya juga mencegah penuaan kulit akibat dari sinar UV serta bertindak menurunkan kadar kolestrol di dalam badan.

HERBA CAMPURAN DARI TANAH ARAB
Rasulullah saw bersabda “Sekiranya umatku tahu akan kelebihan helba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan timbangan emas” (Book of Sufi Healing ms. 58). Herba Campuran ini mampu merangsang rahim, memanaskan organ pembiakan dan mengukuhkan tenaga dalaman. Merupakan antara ramuan ubatan yang tertua di dunia. Campuran herba arab ini mampu melancarkan haid, menghilangkan senggugut, dan sering digunakan di dalam amalan kuno tabib China untuk perubatan dan kecantikan. Zat paling lengkap untuk menjaga keseimbangan dan normal tubuh manusia. Mampu melambatkan proses penuaan dan membaiki saraf kelamin dan serta memulihkan tenaga batin. Ianya mampu meningkatkan stamina, menambah darah, memelihara ketegangan jasmani dan rohani.

HERBAL AJWA
Herbal Ajwa mengandungi sumber kolagen paling lengkap bagi memperkuat dan meremajakan sel-sel tubuh dan awet muda. Dalam urusan kulit, berpengaruh positif dalam menjaga kesihatan kulit, mencegah dan mengatasi jerawat, gatal-gatal, infeksi kulit dan gangguan pada kulit. Ia juga mampu merangsangkan rembesan dalam kelenjar-kelenjar tubuh badan manusia sebagai tanda-tanda pemulihan aktiviti seksual dan tenaga batin.


HABBATUS SAUDA
Habbatus Sauda adalah biji hitam yang telah digunakan ribuan tahun yang lalu dan digunakan secara luas oleh masyarakat India dan Timur Tengah untuk mengubati pelbagai penyakit. Biji habbatus sauda mengandung crystalline nigellon dan arganine, sebagai penstabil sistem imunisasi badan. Selain itu kandungan karotinnya mampu melumpuhkan radikal bebas penyebab kanser. Jenis habbatussauda yang paling baik untuk perubatan ialah yang di tanam di Syria dan di Mesir. Ianya mengandungi lebih daripada 100 jenis kandungan bahan aktif yang membantu kesihatan dan menunjukkan kehebatan kesan klinikal jauh mengatasi herba lain sebagai pemakanan tambahan. Bahan-bahan dalam habbatus sauda saling bekerjasama dalam memberi kesan holistic (holistic effect) dan menyokong antara satu sama lain dalam proses penyembuhan semulajadi. Habbatus Sauda mengandungi Omega 3, 6 dan 9  dan merupakan nutrisi yang membantu perkembangan jaringan otak serta sangat berguna untuk meningkatkan daya ingatan dan kecerdasan akal.


Harga : RM60 termasuk pos kesuluruh Malaysia
boleh hubungi (sms/whatsapp) : 014-7137311

Khamis, 11 September 2014

Udang Goreng Butter

saya ni kalau bab nak memasak memang selalu pening.. buntu tak tahu nak masak apa.. kadang2 2-3 jam sebelum nak masak tu.. dok la mengugel gamba2 masakan.. wasap kawan2 tanya "eh.. kamu masak ape hari?".. hahhaa.. naik bosan dah agaknye kawan2 kat wasap tu saya dok tanya hari2.. kikiki..

al-kisahnye dalam peti ais tu ade la udang. udang dah 2 ke 3 minggu dah dok bertapa dalam peti ais tu. asyik nak bertangguh je kalau masak udang. sebab en. centa hati tak makan udang.. kang dia gatal2.. tu yg susah sikit nak masak tu.. tapi hari ni saya masak jugak untuk saya.. untuk en. centa hati saya masak kan lemak cili api ayam. 

Puas jugak la dok mengugel resepi.. dah penat gugel2 tapi masak ikut suke hati je.. memang jarang sangat saya masak ikut resepi.. hahaa.. asyik menderhaka resepi je mane la nak jadi kan.. kikikikiii... heemmm... gune brg yg ade je kat umah..

sape2 yg mcm saya tak tahu nak masak apa.. meh masak udang goreng butter yg semestinye sesimple abes... 


RESEPI : UDANG GORENG BUTTER
OLAHAN : Dapur Ina haireina
SUMBER RUJUKAN : Azie Kitchen

Sarang Telur
2 biji kuning telur
1 senduk butter
2 senduk minyak

Pukul kuning telur.
Panaskan butter dan minyak. Bila minyak dah panas, kacaukan minyak dengan senduk secara bulatan yang sehala tanpa henti.
kemudian tuang telur perlahan sambal mengacau minyak tanpa henti. kacau secara menbulat sehingga telur masak berwarna keemasan.

Udang:
Udang
garam
lada sulah

gaulkan udang, garam dan lada sulah. dan goreng sehingga udang masak. 

bawang putih - dicincang
daun kari
sedikit butter untuk menumis
garam

Panaskan butter. tumiskan bawang dan daun kari sehingga naik bau wangi. masukan udang yg digoreng tadi dan perasakan dgn garam.

dah siap. masukan dlm mangkuk hidangan dan taburkan sarang telur tadi. siap.. dah boleh makan..


hehehe.. ini resepi ringkas saye.. bila gugel mcm2 jenis resepi ade.. kalau nak pedas boleh letak cili. saya tak letak cili sebab nak bg si kecik tu makan sekali. ade juga yg letak susu.. saya tak letak susu.

ok.. sampai sini saje resepi saya.. hehe.. lama dah tak share menu masakan.. hehe..

Ahad, 7 September 2014

Kid's Paradise, The Mines

Dah lama teringin nak masuk tempat2 macam ni. tapi masa tu adik kecik sangat lagi. ni bila dia dah pandai jalan.. pandai main baru rase macam best kan bawak dia masuk. tapi selalu teragak2 nak pergi sebab rrase macam mahal sangat je nak masuk tempat2 macam ni. 

Paling dekat kat umah ni kat Metro Point ada. My Kids Playground. tengok dari luar nampak sangat menarik. tapi tak pernah pergi lagi.

Ni pertama kali bawak adik main2 ni kat Kid's Paradise kat the mines. mase tu ade halfest. nak gi halfest pergi la sekali sini. adik mase tu baru baik demam saje nak bagi dia hapy.



Masuk hari sabtu tu RM38. Ok la.. masuk kami bertiga. ingatkan mahal sangat sampai nak beratus ke.. hhahhaha.. nak masuk situ kene pakai stokin. mase tu kami tak bawak pun stokin. yela pertama kali takde pengalaman pergi tempat2 macam tu kan.. ok lain kali nak pergi dah tahu dah. hehee..

masuk2 je dalam tu adik macam .......... haaaaaa banyaknye menan.. tak tahu nak main yg mane.. seminit dia pergi sana.. seminit dia pergi sini.. seminit pergi lain balik.. tak tentu arah dibuatnya. punya la seronok dan penuh keterujaan.. hahaha. dengan ramai kawan2 lagi.. 



Tapi tapi tapi nampak ayahnye sama naik seronoknye dalam tu.. hahahaha.. saya pun dok join jugak main 'pasir' dalam tu.. hahahaha... yelaa.. dah tua2 ni baru jumpa suasana yg macam tu kan.. mase budak2 dulu takdenye semua tu. 



lama juga la kami dalam tu.. bila ajak adik balik dia tak nak.. dia lari2 pergi tempat lain.. sampaikan mase tu ayah dia dah dukung dah dia. saya dah pergi nak amek kasut dia.. pusing belakang tgk dia berlari masuk dalam balik.. selamber aje sikecik tu.. sabar je la.. lepas tu terus dukung dia pakai kan kasut terus tak toleh belakang dah.. jalan terus keluar.. kikiki.. kalau tak maunya dia mengamuk...


Gambar ni kelakar. dia memang susah tau kalau nak amek gambar dia. dia dia senyum ni sebab......... dia dok peace peace peace kat kamera sebelah.. ade baby tu ayah dia nak amek gambo anaknye.. adik pulak yg dok sengeh2 sambil sebut peace peace peace kat enpon ayah baby tu.. haishhh.. malu aih...

Jumaat, 5 September 2014

Nak Jadi Tailor Pulak

Assalamualaikum..

Sebenarnya dalam kepala ni macam2 dok pikir. berbelah bahagi hati nak keluar bekerja. tapi keadaan macam tak mengizinkan atau ?????

setahun adik kat hospital. setahun saya berumah tanpa tangga di wad menjaga adik. bila adik dah discaj tahun lepas. setiap minggu setiap bulan penuh jadual adik appoinment dengan hospital.. setiap minggu ada. dan dalam sebulan tidak kurang dari 8 kali appoinment. 

Paeds hospital kajang, diettion hospital kajang, Therapi hospital kajang, KKIA Kajang, peads cardio hospital serdang, ENT hospital serdang, OTP hospital serdang, peads gastro HKL, dll.. fuh.. banyak kan appoinment adik. setahun yg lepas la ni.. skrg tinggal sikit dah.. ada yang dah discaj. 

Jadinya saya pun tekad nak belajar jahit. nak cari duit poket lebih sikit. nak belajar kat kelas2 mcm susah je nak tinggal kan adik. jadi saya pun join grup2 kat fb pasal jahitan. gugel blog2 yang buat tutorial jahitan.. tengok video kat you tube.. 

Saya cuba buat korbankan baju2 kurung kerja dulu.. gunting2 buat baju kecik2.. hehhe.. banyak yg buang dari jadi.  lepas tu dah rase ok sikit beli kain murah2 yang semeter rm2.50 tu.. 

en. centa hati belikan mesin jahit portable sebagai permulaan.. alhamdulillah.. ade rezeki nanti dan juga satu impian nak dapatkan satu mesin jahit industri.. ahaa berangan.

ni antara baju2 yang saya jahit. baju2 tempahan dan juga baju adik.. byk buat ujikaji kat baju adik. kikiki.. banyak lagi tapi semua dah hilang bila memori kad henpon saya korup.. owh.. sangat sedih.. yang paling sayang saya ada buat baju kurung baby pramatang berat 2.9kg.. comel je baju tu.. huuu..



 









baju pink ni fresh baru keluar oven.. hehhe.. baru siap semalam.. baru tadi pos kat tuan dia.. baju kurung peplum baby 2 tahun.

baju ni tak tahu nama.. saya buat khas untuk budak tak sihat ni. dalam saya kirai2 kain dia nampak kain ni. terus rengek2 nak.. terus saya buatkan baju ni.. punya la hepi dia.. kain ni kain perca amek kat umah mil ntah bila.. mase zaman saya dok blaja2 menjahit hari tu.. hehehe..

terima kasih pada yg sudi menempah.. banyak kekurangan lagi.. maklum la baru belajar.. hehehe..


Khamis, 4 September 2014

Cerita Yang Lepas

Assalamualaikum.. 
Lama sudah tak menjenguk blog ni apentah lagi mengupdate cerita baru. Ingatan tu memang sentiasa ada je melekat kat blog ni tapi masa yang bersesuaian tu yang takde.. bunyik macam sibuk sangat je kan.. ehehehe..

Bulan puasa hari tu memang sibuk sangat. siapkan tempahan baju. Alhamdulillah.. murah rezeki ramadhan ni ramai yang menempah baju. ade yang dekat2 anta kat umah.. yang jauh2 main pos2.. tu yang sibuk sgt siapkan yg pos sebab takut lambat2 pos nanti tak sampai pulak sebelum raya. 

Raya tahun ni kami beraya di kedah belah cinta hati. turn beliau tahun ni.. ngeee.. hari ahad kami bertolak dari kajang. Alhamdulillah jalan lengang je.. kami keluar rumah lepas subuh. sbb sehari sebelum tu mil balik dari damansara ke kedah 14 jam perjalanan. tengok kat fb pun rata2 status semua jalan jem. tu yg ahad tu sesudah subuh kami bertolak. rupanya jalan clear je.. 7 jam dah sampai.. hehehe..

Raya kelima balik kajang.. raya keenam balik melaka pulak.. raya ke lapan balik kajang balik. sebab isnin tu buah cinta kami ade appoinment jantung kat hospital serdang. ade result negatif lagi menyedihkan isnin tu. nanti saya akan ceritakan di lain entry. 

Gambar2 raya?? lagi seperkara yang amat2 menyedihkan.. kami bergambar sakan pagi tu.. tup tup tup petang tu memori kad henpon saya korup.. uwaaaa... sangat sedih.. memang takde 1 gambar pun yang terselamat. saya pun tak upload kat fb.. tak anta wasap mane2 gamba.. mmg hilang mcm tu je.. mmg takde mood lepas tu.. hahaha.. poyo je tak?

yelaa.. saya dah berangan dah nak bergambar sekeluarga.. nak frame kan besa2.. sedondon bertiga gitu.. mau tak sedih.. ni dah abes raya dah memang tak de pun amek gambar lagi.. tau je la cinta hati tu nak pakai baju melayu hari raya pertama je.. lepas tu memang terperuk je la baju tu.. ade rezeki nanti raya haji pakai laa... huuuuu.. sedih sedih sedih..

saya ade terima beberapa wasap yang bertanya kabar kami.. sebab dah lama saya tak update blog.. hehehe.. terima kasih.. alhamdulillah kami seperti biasa.. baik2 aje..

heemmm... adik sekarang ni kene demam campak.. hari ahad hari tu mula demam.. demam suhu tinggi 3 hari.. ahad tu dah bawak klinik bila suhu 38.7c.. tapi suhu tetap tinggi sampai pagi rabu.. kami bawa ke kecemasan hospital kajang pukul 3 pagi bila suhu dia dah 39.5c..

petang rabu tu terus dah tak demam. malam mula naik bintik2 kat muka. pagi tadi dah penuh badan.. belum sampai kaki lagi.. huuuu.. sabar je laaa.. 

doakan adik cepat sembuh ye.. kesian dia bila tgk cermin dia cakap "huhh nak nomel lah" [huhh tak comel lah].. hehehhe... 


Ni gambar ahad lepas. pergi kenduri kawen dua pupu centa hati.. sangat teruja dia nampak kolam.. hehehe... baju tu saya jait sehari sebelum nak gi kenduri.. tapi bila basuh dia jadi senteng pulak.. kain dia mengecut rupenye.. sabo je laa.. 


Ni aje gambar raya.. hari ke 3 kot.. takde mood nak amek gamba sbb geram dengan henpon tu...


heemm.. oklah.. panjang pulak entry ni.. hehehe... terima kasih yg sudi membaca.. :)