Followers

Isnin, 29 September 2014

Potato Fritters Punya Cerita

Tengah syok2 tengok tv tiba2 en. centa hati bersuara..

en. centa hati : sekarang musim orang buat cucur kentang ke?

saya : aah.. nape?

en. centa hati : tengok kat fesbuk ramai orang post gambar cucur kentang. kita tak de makan pun.

saya : eh.. minggu lepas kan dah buat.

en. centa hati : eh. yeke.. tapi tak sama pun macam dalam gambar diorang tu.

heemmm... ok.. saya pun terus amek kentang dan kupas.. terus buat.. hahaha..haaa tengok.. sama tak?? sama tak??


alkisahnya yang minggu lepas tu saya sagat kentang nya. sebab tengok resepi disuruh sagat. bila dah sagat ia jadi mcm hancur pulak.. tu yang kejadiannya nampak mcm cucur biasa je..

hari ni saya buat saya hiris panjang2 mcm kentang goreng tapi nipis2.. haa baru la jadi kejadiannye sebenarnya.. 

bila en. centa hati tengok dia buat kata.. "haaa ni baru sama".. ishhh sabo je laa.. hehehe..

ramai ke dah buat patato fritters ni.. sedap kan.. kebetulan lepas saya buat ni.. hujan turun dengan lebatnya.. fuhh.. sangat la nyaman bila sejuk2 tu mkn patato fritters ni bersama sos cili dan mayonis dikenakan lagi dengan neskefe panas.. fuuuuhhhh.... 

cik buah centa pun makan tak berhenti.. "emmm sedapppp nyeehhh" dia cakap.. hehehe..

siapa yang tak buat lagi tu nak resepi ke? nak ke? nak ke? kalau nak tepuk tangan dulu.. hehehe..

ok saya paste ngan kat sini resepi nye.. credit kepada tuan empunya resepi.. tapi maaflah saya tak tahu siapa sebenarnye punye resepi.. amek resepi pun tanya2 kawan2 yang dah buat.. terima kasih ye kepada tuan empunya resepi yg sangat sedap ni.. minta halal ye.. saya nak share juga kepada kawan2 yang lain..

RESEPI : PATATO FRITTERS
Bahan:
3 biji kentang
4 sudu besar tepung jagung
3 sudu besar tepung gandum
1 biji telur
sedikit daun bawang dan daun sup
sedikit lada sulah
garam secukup rasa

caranya;
Gaul kesemua bahan sehingga sebati.
Panaskan minyak.
Bila minyak dah panas.. sudukan bancuhan kentang.. dah masukan kedalam minyak dan leperkan dengan sudu tadi.. 
Goreng sehingga kekuningan.
buat sampai abes..
siap..
boleh makan.. cicah ngan sos cili dan mayonis.. nyum nyum nyum..

simple sangat kan.. yg penting sedap.. ape lagi kawan2 yg belum mencuba.. sila la cube.. hehhee..


1 ulasan:

  1. teringin tap ta buat lagi.. sebab kentang pon habis..

    BalasPadam

Nak conteng2??? Sila laaa...