Followers

Ahad, 14 September 2014

Cubaan Meroti





Gambar dulu.. hehehe..

Hari ni dari pagi ujan je.. memang syok le bergulung dalam selimut sejuk2 ni.. en. centa hati pas subuh dia sambung tido kat sofa ruang tamu. konon tak nak tdo. saya dok sambung tido dlm bilik ngan adik.. ffuuuu nyaman sungguh tdo dengan ujan lebat tu..

Saya sedar lepas adik kejut2 kan nak susu.. "buuu up up up.. nak tutu (susu)".. saya meraba2 mencari henpon tengok dah pukul 9.30 pagi.. hahahha.. itu pun ade rase nak sambung balik tu.. tapi adik dah dok up up up.. kene la bangun.. hahaha... tgk centa hati syok tdo. adik terus pergi kat ayah dia.. "ayah.. up up up".. abes semua org dia suruh bangun.

dah bangun masing2 dok termenung depan tb. centa hati kate. "ujan2 ni syok betul dapat makan nasi lemak buatan sendiri".. heemmm... saya pun mula kedapo tang tung tang tung bernasi lemak.. aleh2 pukul 11 lebih baru siap.. kira makan untuk sarapan + tengahari sekali la tu.. hehehe..

Dalam pukul 3 gitu.. teringin pulak nak buat roti.. resepi lama dah simpan dalam henpon. tgk bahan2 semua ada.. saya pun mula nak meroti.. jarang2 sgt buat roti ni.. dulu pernah sekali buat 2 ke 3 tahun lepas ntah sekali.. hahaha...

ok.. jom layan resepi roti ni.. best jugak.. saya lupa la siapa punya resepi. sebab main save je dalam henpon.. minta halal ye tuan empunya resepi.


Roti Manis

Bahan2
1 cawan air suam
1 paket yis
4 sudu gula
2 sudu susu pekat
2 sudu majerin

Campurkan semua. Biarkan selama 10 minit atau sehingga berbuih.


1 biji telur

dipukul dan dimasukan kedalam campuran yg telah berbuih tadi.

4 cawan tepung.

masukan bancuhan yis perlahan2 dan sedikit demi sedikit kedalam tepung. Uli sehingga tepung tidak melekat di tangan.


rehatkan doh sehingga membesar 2 kali ganda.


Tumbuk2 doh dan uli sebentar untuk mengeluarkan angin. dan kemudian boleh lah dibentuk mengikut citarasa masing2.. 

boleh buat bulat2 masuk dalam loyang.. tabur bijan ke.. letak cheese ke.. 
kemudian dibakar dengan suhu 180c dalam 30-40 minit mengikut tahap oven masing2. bila dah masak sapu mentega masa panas2 tu.

itu resepinye..

tapi saya buat lain la pulak.. kikiki.. tau je la.. saya kan memang suka menderhaka resepi.. ya ampunnn....

saya buat ada mcm2 bentuk.. untuk adik buah cinta kami tu.. saya bulat2 kan letak slice cheese dalam dia.. masak dalam pemanggang ajaib..


untuk kami berdua.. saya letak sosej.. buat bersama dengan centa hati.. haha.. bergotong royong meroti kami petang tadi.. kikikiki...


centa hati tengah mencoba memasak roti.. kikiki.. seperti biasa.. buah centa ni memang jadi penghuru hara.. haha.. 


Masak dalam pemanggang ni lagi senang.. memang ajaib sungguh lah.. hehhe.. oven saya tu kecik je.. boleh buat 1 je piza tu.. jadi nak cepat.. pakai oven.. pakai juga pemanggang ajaib ni.. senang.. hasilnye sama je.. cume kalau pakai pemanggang ni kene selalu jaga api.. jangan  dok leka buat keje lain.. hangus nanti.. heheh..


dah siap.. makan dengan air teh 0... fuhh.... hahah...

ok.. daaaa... 

2 ulasan:

  1. as salam..salam perkenalan..

    buat roti guna pemanggang ajaib ker? kat uamh saya ada tapi tak pernh try plok..boleh try buat sdiri ni..

    jom singgah2 kat blog saya...dan salam perkenalan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... salam perkenalan..
      aah.. saya bakar dalam pemanggang ajaib.. try la nanti.. ehhee..

      Padam

Nak conteng2??? Sila laaa...