Followers

Rabu, 14 September 2011

Puding Kasih Bertaut di Jambangan

Wah wah wah... ntah ape2 la yang merepeknye petang2 ni yee.. Cuaca hari ni panas je rasa.. minum air pun dah bergelas2.. tapi tetap tekak ni rasa haus jee.. hasil jalan2 cari makan dari blog ke blog.. sangat2 la tertarik dengan rupa paras puding ni... banyak juga tengok blog2 yang dok tayang2 kan puding cantik ni... geram jee tengok... teringin jugak la nak merasa nyee..nak2 lagi time panas2 ni.. tapi saya buat tak la secantik kakak2 senior yg teror memasak tu.. ala2.. je laa.. tapi rase nyeee.. hhrrmmm... sangat2 berpuas hati.. cam nak wat lagi jek rase nyee... hehehe... jom kawan2... layan puding centa ati ni.... 
Puding Kasih Bertaut
Bahan-bahan A 

1/2 paket serbuk agar-agar 10 gm 
300 ml air
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur
2 sk sirap Rose
2 sk perisa yg disukai
Pewarna yg disukai
Cara Bahan A
Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut.
Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih. Tutup api.
Bahagi larutan agar-agar ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan perasa + warna pada setiap satu bahagian. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras.


Bahan-bahan B 
1/2 paket serbuk agar-agar lebihan dari paket agar2 tadi
500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka 1 helai daun pandan
Cara Bahan B
Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.
Cara Menyediakan Puding
Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nak conteng2??? Sila laaa...