Followers

Isnin, 26 September 2011

Puding Roti Bersos Kastard

Salam tengahari kawan2.. masak pe tengah hari ni?? hehehe.. saya malas nak makan nasi tengahari ni.. konon2 laa.. jap2 lagi tak tahu la kan.. kalau dah kata perut melayu tu... memang nak kan nasi je pagi petang siang malam pun... macamane la tak jadi bam bam... huhuhu... pukul 11 tadi sempat la buat puding roti bersos kastard ni... nampaknye ni la makan tghr saye... hehehhe..
kawan2 nak cuba resepi ni... tapi saya buat.. tak brape nak manis sangat...elok2 je laa takde la tawar pun..nanti manis2 nanti sakit gigi... hehehhe.. oklah... ni resepinye ye kawan2..kalau rase2 nak manis tu... tambah la sikit gula...
Bahan-bahan:
6 Keping Roti
Marjerin
3 sb susu pekat
1 biji telur
1 sb tepung kastard
esen vanila
(Kalau nak manis boleh la letak gula)
Cara Membuatnya:
Sapukan marjerin pada loyang..
Susun roti dan sapukan marjerin di atas roti..
pukul telur..
bancuh susu pekat dgn air suam.. masukan tepung kastard dan telur... masukan beberapa titik esen vanila.. kacau sebati..
Curahkan susu ke atas roti.. biarkan roti kembang dalam 15 - 20 minit...
Bakar 180 selama 20 - 30 minit atau sehingga masak bergantung tahap kepanasan oven masing...


Untuk Sos..
Bahan:
1 cwn susu cair
1 sb tepung kastard
1 sb gula
1 sk esen vanila

Cara membuatnye...
Masak atas api perlahan kesemua bahan2 di atas..
Tuangkan sos ke atas puding roti sewaktu menghidang..
Mudah sajekan...kalau ikut resepi2 saya..memang semuanya mudah ringkas dan cepat.. maklumlaa.. orang terlalu sibuk..lama2 kat dapur nanti susah pulak...Sibuk la sangat... hehehehe... 

6 ulasan:

  1. wow sedapnyerrrr... nyam2... leh la hjr try wat pasni... ;d

    BalasPadam
  2. hehehe.. nak tau kene la try tikah... hehehe..

    BalasPadam
  3. nak kena cuba ni....

    BalasPadam

Nak conteng2??? Sila laaa...