Followers

Jumaat, 13 Julai 2012

~ Kisah Kelahiran ~

Assalamualaikum...


Fuh fuh fuh... bersihkan segala2 habuk dan sawang mawang dulu... hehhehe.. lama dah tak masuk rumah ni.. windu pulak kat umah usang ni.. hehehehe..

Alhamdulillah... hari ni saya dah 30 hari dalam berpantang.. ada 14 hari lagi.. tak sabar nak habes pantang ni.. berpantang tanpa baby disisi amatlah menyeksakan... tapi saya terima ia sebagai satu dugaan.. dan saya tahu saya harus kuat.. dan terus kuat.. 

Sebenarnya saya bersalin dalam tempoh kandungan 28 minggu.. belum pun masuk trimester ketiga lagi.. 

Alkisahnyeee... pada hari isnin (11/6/12) tu saya ada cek up kat KK kajang.. tapi pagi2 lepas subuh tu ada sedikit pendarahan.. pagi tu terus ke KK dan sebab risau dengan pendarahan tu saya terus berjumpa dengan nurse.. nurse  suruh saya ke hospital (wad kecemasan).. memandangkan kalau nak jumpe doktor.. mesti dalam pukul 9 lebih baru dapat jumpe.. itu pun kene ikut no giliran laa.. 

Saya dan suami terus ke wad kecemasan hospital kajang dalam pukul 8.00 pagi.. jumpe dengan orang kaunter kat wad kecemasan tapi saya diarahkan untuk ke wad bersalin.. katenye mereka tak terima kes kalau atas 20 minggu.. ok.. saya terus ke wad bersalin.. heemm.. tunggu punye tunggu punye tunggu.. pukul 10 lebih baru saya di cek itu dan ini... saya dikatekan ade masalah kencing kotor.. ok.. dapat ubat dan terus balik..

Cek up di KK ditunda ke hari selasa.. ok.. cek up semua ok.. tiada masalah.. Alhamdulillah..

Rabu ( 13/6/12 )..  pagi tu saya sedar dalam pukul 3 pagi.. sakit perut.. rase perut mengeras2 macam tu.. selalu jugak rase mengeras tapi selalu tak sakit.. yang sakit jugak rasenye.. tapi sebab mate yang mengantuk.. tak layan sangat la sakit perut tu.. sampai la saya terlena semula dan sedar subuh tu.. aktiviti biasa.. solat subuh.. kejut2kan centa hati dan gosok baju keje dia.. sebelum tu gi bilik air dulu.. terkejut sebab nampak darah yang pekat berbanding hari isnin.. terus rase berdebar2 bila teringat balik sakit perut pagi tadi.. tapi malas nak fikir.. 

Terus je gosok baju keja centa hati.. bagitau dia.. dia kate gi spital dulu.. dia amek halfday lagi hari ni.. ok laahh.. tibe2 perut rase memulas2 pulak.. maklumlah dah terfikirkan hospital.. mula la debar2 terasa.. cam biasa mr.J memanggil2 lah.. heeemmm...

Untuk kesekian kalinye.. tepat pukul 8pagi.. saya menghadirkan diri ke wad bersalin.. nurse pun cam endah tak endah je ngan kehadiran saya.. perut pun tak nampak.. harus lah perut yang membesar diutamakan terlebih dahulu.. heemm.. ok.. dalam2 berdebar2 saya ke toilet.. tengok pendarahan dah takde.. lega sikit hati.. berkira2 jugak nak balik.. tapi kejap tu nama dipanggil... cek punye cek.. tengok2 dah ada bukaan 2cm.. doktor terkejut.. apatah lagi saya.. 

Saya ditahan wad.. terus dibawa ke bilik bersalin.. terus air mata mengalir tanpa henti.. bukan menangis sebab sakit.. tapi bermacam2 yg terfikir2 di kepala.. baby??? itulah yg utama.. boleh ke kalau dilahirkan dalam waktu sekarang ni.. bagaimana keadaan dia.. 

Sampai kat bilik bersalin.. pertama sekali doktor beri suntikan untuk matangkan paru2 baby.. doktor buat scan.. dari hasil scan baby belum lagi cukup sekilo.. suami dipanggil masuk.. kami diberi penerangan tentang kelahiran bayi pramatang.. tapi sedikit pun tak termasuk dalam kepala saya.. apa yang ada dikepala.. saya memohon dan tak henti2 berdoa supaya baby saya tak dilahirkan pada waktu terdekat ni.. 

Habes penerangan.. suami keluar dari bilik bersalin.. sayu hatiku.. takut pun ada.. ntahlah.. tak tahu nak fikir apa.. doktor beri pil untuk menahan kelahiran dan menutup laluan bukaan.. pil?? heemmm.. dah jemu saya bertahun2 telan pil.. tapi kali ni lagi parah... setiap 15 minit 2 biji kene telan.. setiap 15 minit lagi.. dan lagi.. demi baby.. saya gagahkan diri telan jugak pil2 tu.. selama 3jam saya menelan pil2 tu.. sampai termuntah2 pun ada... setiap 15 minit jugak.. nurse datang periksa tekanan darah dan denyut jantung baby.. selepas 3 jam.. nurse periksa kontraksi.. dalam sepuluh minit 2 kali dia mendatang... saya diberi lagi pil untuk tahan kelahiran.. tanpa bersuara saya menelan.. dah sejam berlalu.. nurse cek lagi kontraksi.. kali ni lebih kuat... 3kali dalam sepuluh minit... nurse tu cakap kat saya.. dia kata.. saya rasa awak akan bersalin.. berdoa banyak2 ye.. dan terus berlalu.. doktor datang dan beritahu yang pil2 saya telan tadi tak berjaya nak hentikan kontraksi.. tekanan darah dan jantung baby di periksa lagi.. air mata tak henti2 mengalir.. ketakutan makin kuat terasa.. takut bersalin??? tidak.. hanya keadaan baby yang saya fikirkan.. saya dah tak fikirkan lagi keadaan diri.. 

Pukul 1.30 tengahari.. nurse datang bertanya sama ada saya nak minum.. Minum air milo?? dia nak buatkan... saya cume mintak air kosong je.. dia bagi air suam.. hanya seteguk je saya minum.. baru teringat dari celik mata tadi.. apa pun belum masuk kat tekak lagi.. tapi sikit pun tak terasa lapar.. sakit dan semakin kuat.. saya hanya mampu berdoa andai ini yang terbaik saya redha...

Pukul 2 petang.. sakit makin kuat.. doktor dan nurse mula datang.. periksa tekanan darah dan jantung baby.. air dicucuk masuk ke badan saya.. Alhamdulillah.. 5 doktor perempuan pakar dan 3 nurse bersama saya.. tepat 2.15pm baby saya dilahirkan.. saya hanya sempat melihat seimbas sebelum 3 doktor pakar bayi membawa lari pergi baby saya.. tak terkeluar suara nak bertanya apa2.. air mata je yang mampu keluar tanpa henti dan doa2 tak henti agar baby saya selamat... 

Setelah saya dibersihkan.. saya direhatkan masih di bilik bersalin.. pukul 3pm doktor datang dan memberitahu baby saya perempuan.. berat 700g... baby sedang bersama doktor pakar di unit rawatan rapi bayi.. keadaan baby masih belum stabil.. dan saya disuruh tenangkan diri dan banyakan bersabar.. tekanan darah diperiksa lagi.. dan lagi disuruh tenangkan diri sebab tekanan darah sangat tinggi berbanding sebelum bersalin... 

Ya Allah.. dalam keadaan macam tu macam mana saya nak tenangkan diri.. doktor sendiri tak mampu nak memberitahu keadaan sebenar baby saya.. saya pun tak dapat melihat dia.. boleh ke saya bertenang?? saya terus sms suami bertanya sama ada dia sudah melihat baby kami atau belum.. dia membalas katenye baby dah stabil.. adalah sedikit kelegaan dihati.. tekanan darah diperiksa sekali lagi.. dan turun sedikit baru lah saya dilepaskan ke wad.. pukul 5pm lebih baru saya dibawa ke wad.. 

Suami dah sedia menunggu kat situ.. nampak dia terus tanya keadaan baby.. disebabkan keadaan saya masih lemah.. nurse suruh saya berehat terlebih dahulu.. dah kuat nanti baru pergi melawat baby.. saya hanya mampu berdoa atas keselamatan dan kesihatan baby saya dari jauh.. 

Sepanjang malam saya tak mampu tido.. tengok keliling ibu2 asyik dengan baby mereka.. sayu nye hati.. sepanjang malam tak henti2 menangis teringatkan baby.. setiap kali tekanan darah diperiksa.. nurse menyuruh saya bersabar dan tenangkan diri sebab tekanan naik tinggi lagi.. keesokkannye saya diperiksa doktor.. saya tidak dibenarkan balik sebab tekanan darah yang tinggi.. aarrggghh.. bosan sungguh.. tengahari keesokkannye baru saya pergi tengok baby bersama suami.. 

Sayu hati melihat keadaan dia.. bayi 700g sekecik itu penuh dengan wayar2 diseluruh badan.. tangan dan kakinya.. dalam hati ini hanya Allah je tahu.. tapi  hanya doa yang mampu kuberikan padanya sambil memandang dia di dalam cermin inkubator tu.. 

Malam tu lama saya kene kaunseling dengan doktor sebab dia dapat tangkap saya tengah menangis... sambil dia periksa fail report kesihatan saya tu.. dia kata saya takde masalah apa2.. saya ditahan cume tekanan darah yang tinggi.. dia kata kalau saya terus dalam keadaaan macam ni.. mungkin akan lebih lama saya akan ditahan.. 

Sedikit sebanyak berkesan juga di hati apa yg dikatakan doktor itu.. saya perlu kuat untuk baby.. air mata saya tak akan membantu apa2.. malah mungkin akan lebih menyusahkan saya.. saya berusaha untuk kuat.. tabahkan hati.. saya tahu.. ini dugaan untuk saya.. saya perlu kuat.. saya perlu tabah.. saya cube untuk melelapkan mata walau sekejap je yang boleh.. pagi tu saya bangun dengan senyuman.. alaa konon2.. senyum kat depan cermin.. walau tawar je nampaknye.. cube borak2 ngan pesakit katil2 sebelah menyebelah.. tapi mereka mesti tanya baby.. arrgghh.. sayu nye hati.. tapi itulah kelebihan saya.. saya kadang2 leh jugak tipu orang lain.. konon2 hepi walau hati penuh kedukaan.. tapi jangan la bagi nasihat.. jangan lah suruh bersabar.. mesti akan lemah dan meleleh air mata ni...

pagi tu nurse datang periksa lagi.. nurse senyum.. katenye tekanan darah dah turun sikit.. Alhamdulillah.. saya harap dapat lah keluar wad hari ni.. pergi lagi kat pesakit lain pulak.. sembang2.. usik2 baby dorang.. gelak2 ketawa2.. konon... lakonon semata2.. mereka bukan kenal saya pun.. dorang takkan terasa senyuman dan ketawa saya sangat sumbang... pukul 10pg nurse datang lagi periksa.. saya tanya macam mane? ok tak?? dia kata.. ok dah.. tekanan darah dah normal.. Alhamdulillah..

Pukul 11pg.. doktor pulak datang buat rondaan.. sampai katil saya.. lagi drama air mata tercetus bila dia beritahu keadaan baby.. heeemmm... akhirnya dia benarkan saya keluar wad tengahari tu.. alhamdulillah.. 3 hari di hospital.. amat menyeksakan.. 

Sebelum keluar wad.. saya dan suami pergi melawat baby.. Alhamdulillah.. dia sudah semakin ok.. saya hanya mampu usap2 tangan dia je.. sambil pegang tangan dia.. saya beri semangat pada dia.. supaya terus kuat dan sihat.. dan tak henti2 berdoa.. 

Hari ini dah 30 hari usia dia.. teringinnye saya nak peluk cium dia.. tapi hanya yang mampu usik2 dia je.. dan memandang dia dari luar cermin.. takpelah.. mungkin itu yang terbaik untuk kami.. saya redha.. semoga dia cepat sihat dan membesar dengan sempurna.. 

24 ulasan:

  1. chenta doakan baby ina sihat selalunya..cepat mebesar seperti bayi-bayi normal..baby ina kuat insya'allah dengan izin ALLAH semuanya akan dipermudahkan..Tahniah dear atas kelahiran bayi kalian...

    BalasPadam
  2. Ina..sabar yea..semoga bby ina kuat n sihat mcm baby2 yg lain..apapun tahniah kat ina n suami dgn kelahiran bby girl..

    BalasPadam
  3. @aquagugurl

    Fieza.. amin... terima kasih ye fieza.. :)

    BalasPadam
  4. amin...semoga baby sihat dan kuat!amin ya Allah...aminnnn

    BalasPadam
  5. tahniah sis.. alhamdulillah 2 2 selamat.. saye doakan baby sis makin hari makin sihat.. btw kajang dekat mane? saye duduk sg kantan.. dulu check up pon kat KK kajang.. cucuk anak pon KK kajang..

    BalasPadam
  6. @Fifi

    amin amin amin.. terima kasih fifi.. fifi pun org kajang ke? saya kajang kat jenaris..dekat sgt la tu.. tak sangka.. hehehe..

    BalasPadam
  7. Ina : baby apa kabar?dah okey ke?

    BalasPadam
  8. @aquagugurl

    fieza.. alhamdulillah.. baby dah banyak memperkembangan positif.. tapi tula.. selagi tak keluar hospital tu.. macam2 masalah ade..baby tak belum matangkan.. tulaa..

    BalasPadam
  9. insyallah,bby dh tunjuk pkembangan positif tu menunjukkan baby sihat cuma belum matang je..hope ina n hubby bersabar.. :-)

    BalasPadam
  10. @aquagugurl

    fieza.. itula.. kalau nak ikutkan pun baby lahir lepas raye ni.. memang skrg patut dok golek2 dlm perut lagi.. terima kasih ye fieza.. :)

    BalasPadam
  11. kihkihkih.. dekatnye rumah kite.. :) saye sure sis akan lalu depan rumah parent saye kalau ke pekan kajang.. kalau tau la kan.. dekat dengan surau belah kanan dari jenaris then ade proses ayam.. :) dekat dengan alam flora..

    BalasPadam
  12. inyallah... at least dia ddk hospital boleh diawasi oleh doktor n nurse... mereka lebih tahu dari kita kan... xpe redha jer awak kat rumah doa banyak2 k.. inyallah bby akan selamat amin...

    BalasPadam
  13. @Fifi

    fifi.. aah.. memang selalu ikut situ.. sekarang ni hari2 pun lalu.. sebab gi hospital lalu situ elak jem.. hehehe.. oooOO.. dekat la ek..tau kawasan tu.. selalu jgk beli ayam kat situ.. dulu2 laaa.. skrg malas pulak.. hehehe..

    BalasPadam
  14. @Siti Nursyuhada

    betul tu syuhada.. harap dia cepat la sihat.. amin.. terima kasih ye.. :)

    BalasPadam
  15. ina,
    akak br perasan entri ni..huhu..daku dh ketinggalan berita rupanya..sebelum ni terus ke entri psl susu alkhisbun tu..mcm xperasan plk ada entri ni...haishh..
    anyway,tahniah yea..dah lahir bby..
    akak doakan semoga bby cepat2 sihat...
    take care yea, (^_^)

    BalasPadam
  16. @Sinar Cahaya

    akak baru perasan ye.. hehehe...
    terima kasih kak.. amin... :)

    BalasPadam
  17. sis ina.. nanti bile2 boleh la jumpe.. panjangkan ukhwah!~ jangan lupe ambil bubur lambuk lepas asar kat masjid.. keluarge saye yang buat.. :)

    BalasPadam
  18. @Fifi

    fifi.. jumpe?? bole2.. menambah kawan.. kat sini pun dah kawan.. kawan sampai ke realiti nye.. hehehe.. oh keluarge fifi buat ek.. sedap2.. minggu lepas ade amek.. hehee.. kat masjid kajang kan...

    BalasPadam
  19. Salam perkenalan..
    Semoga baby cepat sehat & cepat2 bleh kuar hosp jumpa ibu n ayah die..
    Selamat Hari Raya..;)

    BalasPadam
  20. @Nadiah

    amin.. terima kasih nadiah.. salam kenal.. selamat hari raya.. :)

    BalasPadam
  21. nina baru kita baca post awak yg ni..sedih sy baca..sabar ye..kawan2 kita pun pernah jadi camni..janji hari2 awak pergi tengok dia..kesian kat dia pula kan..kita ni ibu mana leh pisah ngan anak...moga anak awak akan cepat naik beratnya..dan sihat selalu...

    BalasPadam
  22. @mizz miaizzati

    amin.. terima kasih nur.. aah.. memang tiap hari pun gi tgk dia.. kesian tgk dia..

    BalasPadam
  23. mcm perkembangan baby sis lps tu ye?

    BalasPadam

Nak conteng2??? Sila laaa...