Followers

Sabtu, 14 Julai 2012

~ Perjalanan TTC ~

Sedikit perkongsian tentang perjalanan TTC saya.. Mungkin ada yang dah tahu.. mungkin ada yang belum.. mungkin apa yang saya akan kongsikan boleh diguna pakai oleh kawan2 yang belum mencuba.. kan kan kan.. saya faham sangat2 perasaan dan hati kawan2 yang TTC.. sama ada lama atau pendek tempoh TTC anda.. rasenye tetap sama.. kita sama2 berkongsi dan rasa satu perasaan yang sama.. hanya orang yang melaluinya saje yang tau apa rasa mereka yang berTTC... kan.. 

Mungkin usia 3 tahun penantian saya dan suami tidak terlalu lama berbanding kawan2 yang lebih lama dari kami.. tapi percayalah.. rasanya tetap sama..

Selama tempoh kami berkawen.. kami tak pernah merancang.. mungkin rezeki belum berpihak pada kami.. usaha tetap usaha.. bermacam2 produk dan ubat dah saya cuba.. apa yang orang kata berkesan.. saya pun cube.. saya pun makan.. tapi masih sama.. duit memang dah banyak habes.. tak perlu kot saya  ceritakan apa produk saya dah cuba.. sebab mungkin ia tak serasi mungkin dgn saya.. ntahlah..

Setelah setahun lebih.. saya buat rawatan di klinik pakar O&G hospital kerajaan... sambil tu selang2 jugak pergi klinik swasta.. sebab bosan tunggu hospital yang lambat dan makan masa..

Saya di sahkan PCOS.. PCOS tegar gamaknya... dua2 pun berkata begitu.. baik doktor kerajaan dan swasta... jadinye saya teruskan je kat hospital kerajaan tu.. malas nak berhabes duit pergi swasta kalau kaedah rawatannye adalah sama.. saya pergi swasta.. dalam 2 minggu sekali.. berhabis lebih seratus ringgit.. heeemmm... sabau je leee...

Saya ada fibroid dua2 belah kanan dan kiri masa scan di swasta pada bulan 7 2011... masa tu saya turun darah lebih sebulan.. katenye disebabkan fibroid itu.. ntahlah.. saya tak tahu.. hanya mengangguk je la bila doktor dah kate gitu.. 

Saya teruskan buat rawatan di kerajaan... fibroid dah takde.. tapi cyst pulak yang bertandang.. saya memang punya masalah period yang tak teratur.. kadang2 4-5 bulan pun pernah tak datang.. sejak kawen.. selalu la makan ubat turun darah semata2 nak period dan boleh TTC.. maklumlah ilmu fertility takdak...

Bila cyst saya mula mengecil.. doktor bagi ubat kesuburan.. (clomid).. dari 50mg hingga ke 100mg.. hasil scan TVS (bulan 10 2011) telur2 tak mampu membesar seperti sepatutnya... Doktor hanya mengeleng2kan kepala.. Sambil membelek2 report pemeriksaan saya.. dia kata kemungkinan besar peluang untuk saya mengandung secara normal sangat2 tipis.. dia sarankan saya cube dengan kaedah IVF.. secara IUI juga mungkin tidak boleh memandangkan ovari saya tak mampu untuk memproses telur yang matang walau dengan bantuan ubat subur.. IVF??? heeemm tak terfikir la kot nak buat IVF yang makan riban tu... 

Disamping tu saya cuba berBBT (Basal Body Temperature) yang saya jumpa dekat satu forum.. dekat situ ramai kawan2 yang senasib.. dengan berBBT kita akan tau waktu subur kita.. cycle pertama saya memang takde waktu subur walau saya ambil ubat subur.. betul lah apa yang dikatakan doktor tu.. Saya terus kan juga berBBT setiap pagi.. 

Suatu hari suami tanya saya nak cuba satu susu ni tak.. dia kata kawan dia yang dah 4 tahun kawen isteri dia dah pregnan dengan bantuan susu ni.. biasalah saya yang tak boleh dengar kalau orang kata produk tu ok.. cepat je saya setuju dan mahu.. hehehhe...

Malam tu dia balik keje.. dia bawak dah Susu Kambing al-khishbun ni.. benda baru memang teruja nak cuba.. kan.. kawan suami saya tu minum separuh botol je.. lagilah bersemangat nak cuba kan.. hehehhee..

Cycle tu.. sambil berBBT.. minum SK al-khishbun.. dan asid folik (biasa la.. dah setahun makan asid folik ni tak pernah tinggal).. dan yang penting doa meminta pada-Nya tanpa jemu... saya terkejut bila key in suhu BBT saya pagi tu timbul line subur di graf FF... Alhamdulillah syukur... saya menghabiskan susu ni dalam 2 botol setengah jugak lah.. mungkin bergantung tindakbalas dan keserasian badan masing2 kot..

Dan akhir bulan 12 2011 saya di sahkan pregnan 5minggu... Alhamdulillah.. syukur tak terhingga.. Kuasa Allah mengatasi segala2nya.. Yang penting kite perlu yakin pada-Nya dan ikhtiar sedaya upaya..

Saya pun ada kenalkan susu ni pada beberapa orang kawan yang dah lama kawen tapi belum pernah pregnan.. dan Alhamdulillah.. beberapa orang dari mereka berjaya dengan usaha minum SK al-khishbun ni..


Mana kawan2 TTC yang berminat nak mencuba SK al-khishbun ni.. saya boleh bantu kawan2 untuk dapatkannya.. sebab kawan2 saya kata susah nak dapatkan SK ni kat tempat mereka.. Suami saya bekerja berhampiran dengan opis SK ni.. jadi mudah untuk dia dapatkan SK ni.. Bukan niat nak buat duit dengan SK ni tapi lebih kepada nak membantu kawan2 TTC yang berminat nak mencuba dan berusaha dalam mendapatkan zuriat.. Insyaallah... 

Harga RM60 (400gram)

COD : KAJANG
kalau nak pos pun boleh... kos pos untuk semenanjung RM5 dan RM7 untuk sabah dan sarawak... hehehhe..

kalau berminat boleh la call atau sms 016-3431303(INA)

36 ulasan:

  1. tahniah nina...jaga diri bek2...kawan opis kita pon dah 3 tahun...baru2 ni baru dapat rezeki gak..

    BalasPadam
  2. wah..macam menarik..akak memang suka susu kambing..

    BalasPadam
  3. @Sinar Cahaya

    kalau berminat nak cube.. nanti call atau sms no suami saya tu.. hehehe..

    BalasPadam
  4. tahniah ina..semoga sihat2 sentiasa..mcm minat jugak nk cuba..akan dipikirkan..=)

    BalasPadam
  5. salam haireina..tahniah..walaupun agak terlambat chinta nak wish..jaga diri leklok ye dear..insyaallah t chinta msg ke no tu ek..

    BalasPadam
  6. dah ckp kt en.hubby..tp biase la,tangguh lg..akak ni dh rasa nk menggelupur je sbb xsbr nk cuba..huhu..thanks ye gtau psl susu kambing ni..tp rasanya akak akan bli sendiri..hehe..tq lg sekali..(^_^)
    ~puase dh dekat..selamat menyambut ramadhan almubarak~

    BalasPadam
  7. @a.n.i.s

    terima kasih anis..

    hehehe.. pikir2.. mane la tau kot2 serasi pula dgn susu ni.. kekeke..

    BalasPadam
  8. @chinta...

    terima kasih chinta... ok chinta.. kalau teringin nak mencuba susu ni.. jgn segan2 sms atau call no tu ek.. hehehe...

    BalasPadam
  9. @sinar

    sinar.. biasa la tu kan.. mungkin taknak terlalu stress kot.. hehhe.. takpe sinar.. beli mane2 pun takpe.. kalau senang dapat kat tempat sinar lagi bagus.. cepat je dapat dan bila2 mase pun bole.. kan kan kan.. hehehe...

    BalasPadam
  10. sis.. saye pregnant pun mase cycle saye minum susu ni.. minum setengah botol je.. tu pon share dengan husband.. alhamdulillah lekat.. :) susu yang tak rase susu.. rase herb!~ saye suke..

    BalasPadam
  11. @Fifi

    oohh.. fifi pun lekat cycle minum susu ni ye.. alhamdulillah.. mungkin kite serasi dgn susu ni kan.. saya minum lame jugak.. 2 botol setengah.. pun kongsi ngan suami jugak.. hehehe.. lama2 minum memang rase sedap..kan.. hehehe,,

    BalasPadam
  12. mcm menarik je ina..
    makneng rasa nak mencuba lahh..
    nak call/sms dah tgh mlm..

    makneng follow kamu
    jom follow makneng...=)

    BalasPadam
  13. @Pink Lavender tq makneng folo blog saye.. nannti saya folo blog makneng ye.. :-)

    Makneng kalo berminat nak cube.. nak call ke.. nak sms ke... 24 jam bole.. hehe..

    BalasPadam
  14. Salam perkenalan Ina..
    2,3 hari lepas baru saya terbaca psl susu ni kat website..tup2 jumpe blog Ina dan tgk2 Ina pun minum susu ni jugak.. Nak cuba jugak la..tq for sharing :-)
    T8 care ye..

    BalasPadam
  15. @Mrs Sweet

    Salam perkenalan... cube lah.. mane tau serasi dgn susu ni.. insyaallah dgn izin-Nya... ade rezeki awak...:-)

    Tq ye...

    BalasPadam
  16. Salam Awak.. sori terlambat wish.. Tahniah yer... eyza rs nak try, tp skrg ni tgh makan jamu ratu dara.. period eyza pun ting tong gak.. tu yg susah nak lekat... hepi bila dgr awak dah berjaya.. doakan kami yg lain yer..

    BalasPadam
  17. @eyza

    wasalam eyza... terima kasih.. :) takpe eyza.. habis kan la dulu jamu tu.. kalau tak ok.. bole try susu ni pula... cube satu2 dulu.. nanti campur takut tak serasi susah pula.. saya doakan eyza dan kawan2 yg lain akan memperolehi zuriat suatu hari nanti.. :)

    BalasPadam
  18. kite serasi kot.. fifi beli by pos je.. tergerak hati nak beli.. alhamdulillah..

    BalasPadam
  19. @Fifi

    alhamdulillah.. kan fifi.. saya pun kawan suami yg bgtau.. suami beli sendri sebab dekat ngan opis dia..

    BalasPadam
  20. klu sy yang period xstabil mcm mane?boleh ambil jugak ker...asyik ambil pil turun darah jerk..Badan da makin naik...

    BalasPadam
  21. siti rohaida... boleh.. saye punye period x stabil jugak.. hehehe..

    BalasPadam
  22. salam follower baru..saya berminat nak beli susu ni..saya dah msg pada no diatas.nak cuba mana tahu ada rezeki saya juga..pls reply.tq

    BalasPadam
  23. @RosDiana

    wsalam rosdiana..thanks beli ye.. awk pun dh dptkan susu tu.. thanks byk2 ye..

    semoga awak berjaya dengan usaha ini.. amin..

    BalasPadam
  24. ina barang dah selamat sampai hari ni. terima kasih banyak2..

    BalasPadam
  25. Tahniah... Saya nak jugak susu ni Ina. Boleh tak orderkan untuk akak. Akak da kahwin 5 tahun tapi takde zuriat jugak. Jumpa doktor pun da. Doktor ckp ok. bila makan clomid lagi ok. cuma belum rezeki kot. huhuhu.. tapi nak jugak try susu ni.

    BalasPadam
  26. Salam perkenalan ina..tahniah..saya pon sedang cuba minum susu sk ni..mudahan ada rezeki..follower baru awak..:)

    BalasPadam
  27. salam Ina,
    menitis airmata baca entry ni.
    Penantian saya 4 tahun. Susah nak jmpe org yg faham apa yg kita alami. Saya pun PCOS jgk.
    Buat treatment dgn 2 doc pakar.
    But after 2 years, we stopped. Until now.
    Masih menunggu lagi..

    BalasPadam
  28. salam Ina,
    menitis airmata baca entry ni.
    Penantian saya 4 tahun. Susah nak jmpe org yg faham apa yg kita alami. Saya pun PCOS jgk.
    Buat treatment dgn 2 doc pakar.
    But after 2 years, we stopped. Until now.
    Masih menunggu lagi..

    BalasPadam
  29. @intanfirdaus247

    salam perkenalan.. mudahan rezeki awak juga dipermudahkan..

    BalasPadam
  30. @Ati

    salam ati.. in shaa allah.. rezeki awak akan sampai juga nanti.. jgn berputus asa ye..

    BalasPadam

Nak conteng2??? Sila laaa...