Followers

Rabu, 23 November 2011

~ Kuih Tepung Bunga ~

Tengahari tadi rasa lapar pulak.. malas nak makan nasi.. sebab nya pagi tadi dah bersarapan nasi goreng.. sambil depan PC ni.. otak dok merayau-rayau ke dapo.. pikir2 barang apa yang ada untuk dimasukan dalam perut ni.. 

Maklum la dah hujung2 bulan ni.. barang2 kat dapo pun hampir habes dah.. tunggu hujung minggu ni baru nak gi shoping beli barang2 dapo.. Pikir2 pun masih tak dapat idea.. terus la bangun bukak almari.. bukak petiais.. bukak kabinet.. tibe2... nampak tepung pulut.. 

Tepung pulut masa bulan puasa dulu punya.. lebih buat kuih buah melaka.. mMMmm.. lama jugak tak makan kuih buah melaka.. boleh la buat.. carik2 gula melaka..takde pulak.. abeh dah selonggar kabinet, petiais.. baru teringat.. 2 ketul gula melaka tu dah buang bulan lepas.. sebab dah di hurung dek semut.. huhuhu.. hampa.. pikir lagi nak buat apa.. takde idea.. sebab barang2 terhad kat dapo ni.. huhuhu..

terus tanya puan google.. puan google puan google.. tepung pulut boleh buat apa?? haaaaa.. amek.. berlambak2 puan google tunjukkan gambar2 kejadian yg diciptakan oleh tepung pulut.. tapi dalam banyak2 gambar2 juadah tu tertarik dekat kuih tepung bunga ni..

Sebabnya tak pernah makan kuih ni.. dengar pun tak pernah.. Tengok pun  tak pernah.. katanya ini makanan orang terengganu.. takut jugak nak buat.. sebab tak tahu dan tak dapat nak bayangkan apa rasenye... terus mintak puan google resepi dia.. dan bermacam2 juga resepi dia.. tapi memang simple.. jadinya saya guna bahan2 yg ada je laa... buat pun sikit je.. 

Masa dok uli2 tu pun.. datang juga perasaan was2.. eh.. jadi ke ni?? boleh ke ni?? betul ke ni?? boleh makan ke ni?? tapi tangan terus je menguli.. terus je laa buat.. redha je la.. apa rasenye dan rupenye nanti.. jadi ke tak.. hehehe..

dan akhirnyaa... tarraaaaaaaaaaaaaaaa...
Sedap juga rasenye... suka suka suka.. tak pernah makan.. dan terus jatuh hati.. nanti boleh la buat lagi.. hehehe... nampak macam cekodok la pulak kan.. hehehhe..

Resepinya...

1 cawan tepung pulut
1/2 sk garam
air secukup nya ( ada resepi yang guna santan )
1 biji telur
gula castor

Cara-cara
Tepung pulut diuli dengan air yang telah dikacau dengan garam.. uli sehingga menjadi doh dan tidak melekat di tangan.
Buat bentuk bulat2 kecil dan leperkan..
Celupkan kedalam telur yg telah dipukul..
Goreng ke dalam minyak yang panas sehingga kekuning-kuningan..
Angkat dan salutkan kedalam gula.

2 ulasan:

  1. Kt rumah sy ada tepong pulut.x tahu nk buat ape? Google dlm internet kuar resepi akk.tq

    BalasPadam
  2. senangnya nak buat. blh suruh wife buat. tepung pulut tahun lepaspun masih ada kat umh. hrp2 still good condition blhla cuba resepi ni

    BalasPadam

Nak conteng2??? Sila laaa...